بالا بودن غلظت آنزیم PCSK9 می‌تواند بر کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 1 تأثیر گذارد

20 ژوئن 2017-  تحقیقات نشان داده است که جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 که مقدار آنزیم PCSK9 در آنها بالاتر است، سطح HbA1c بالاتری دارند. همچنین دانشمندان دریافتند که مقدار PCSK9 در دختران بالاتر از پسران مبتلا به دیابت نوع 1 یا پسران غیر دیابتی است.

 PCSK9[1] آنزیمی است که سایر پروتئین‌ها را فعال می‌کند، مطالعات قبلی نشان داده‌اند که مقدار این آنزیم در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 افزایش می‌یابد. با این حال هنوز مشخص نشده است که آیا افزایش غلظت PCSK9 در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به همان روشی اتفاق می افتد که در افراد چاق مبتلا به دیابت نوع 2  یا غیر دیابتی افزایش می یابد.

 در این مطالعه که توسط محققان بیمارستان بوستون و دانشکده‌ی پزشکی هاروارد انجام گردید دانشمندان به بررسی این عدم  قطعیت پرداختند.  در این تحقیق غلظت PCSK9 در 176 جوان مبتلا به دیابت نوع 1 با متوسط سنی 15 سال، که از نظر سن و جنس با گروه کنترل همسان بودند، اندازه‌گیری گردید.

نتایج نشان داد که غلظت PCSK9 در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بالا رفته است و در دختران غلظت این ماده بیش از پسران  است، همچنین فشار خون گروه مبتلا به دیابت نوع 1 که غلظت PCSK9 در آنها افزایش یافته بود، کمی بالاتر است.

افزایش PCSK9 با افزایش HbA1c، تری‌گلیسرید‌ها و کلسترول تام در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بطور معنی داری ارتباط داشت. محققان ابراز داشتند که این نتایج با نتایج تحقیقات پیشین که نشان می‌داد افراد مبتلا به دیابت نوع 1 با کنترل ضعیف خون، دارای دیس لیپیدمی یا افزایش چربی یا اسیدهای چرب در خون هستند، مطابقت دارد.

اما محققان از بالا بودن سطح PCSK9 در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نسبت به افراد کنترل شگفت‌انگیز زده شدند، این نتیجه نشان می‌دهد که فاکتورهای دیگری بغیر از انسولین ممکن است در تنظیم PCSK9 نقش داشته باشند.

 محققان این فرضیه را با احتیاط مطرح کردند که داروهای مهار کننده‌ی PCSK9 می‌تواند به کنترل قند خون افراد مبتلا به  دیابت نوع 1 کمک کند، اما اصرار دارند که بهینه سازی درمان با انسولین باید به عنوان خط اول درمان در نظر گرفته شود.

 با توجه به بالاتر بودن غلظت PCSK9 در دختران، محققان اعلام  کردند که نیاز به تحقیقات بیشتری برای درک نقش PCSK9 در دیس لیپیدمی و افزایش خطر ابتلا به CVD مرتبط با دیابت نوع 1، بویژه در زنان دارند. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله‌ی Diabetes Care منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/high-pcsk9-levels-could-affect-blood-sugar-control-in-type-1-diabetes-93420610.html



[1]Proprotein convertase subtilisin/kexin type 9